۱۰ گیاهان آپارتمانی آویز که زیبایی خانه‌ی شما را دو برابر می‌کنن

۱۰ گیاهان آپارتمانی آویز که زیبایی خانه‌ی شما را دو برابر می‌کنن

گیاهان آپارتمانی زیبایی خاصی به دکوراسیون خانه می‌دهند. برای تزیین قسمت‌های مختلف خانه می‌توانید از گیاهان آپارتمانی با رنگ‌ها و شکل‌های متنوع استفاده کنید. گیاهان آپارتمانی آویز بهترین گزینه برای نگهداری در ایوان‌ها و راه‌پله‌ها هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا چند گیاه آپارتمانی آویز را معرفی کنیم.

چرا باید گیاه آپارتمانی آویز نگه داریم؟

نگهداری گل و گیاه در خانه فواید زیادی دارد و این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده است.
گیاهان آویز، الگوی رشد خاصی دارند. معمولا ساقه‌های نازک و شکننده دارند که رونده است و بلند می‌شود اما استوار و محکم نیست. اگر در خانه‌ی شما جایی وجود دارد که بتوانید گلدانی را بالای آن بگذارید و گل‌ها به سمت پایین رشد کنند، می‌توانید از گیاهان آپارتمانی آویز استفاده کنید تا زیبایی بیشتری به محیط زندگی شما بدهند.
در ادامه چند نمونه از گل‌های آپارتمانی آویز را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. گیاه رژ لب یا اسکینانتوس رادیکانس

 
این گیاه را به خاطر گل‌های باریک و بلندش که شبیه رژ لب است می‌شناسند و زیبایی آن را تحسین می‌کنند. این گیاه در نزدیکی پنجره‌های آفتاب‌گیر با مقدار نور قابل توجه و البته غیرمستقیم، بهترین رشد را خواهد داشت. خاک این گیاه باید همیشه مرطوب باشد اما مراقب باشید که بیش از اندازه به آن آب ندهید. کود دادن به گیاه باعث می‌شود که گل‌های بیشتری بدهد و زیبایی خیره‌کننده‌ی آن دوچندان شود. این گیاه نیازی به هرس کردن ندارد اما گاهی اوقات کوتاه کردن ساقه‌ها باعث می‌شود که گیاه پُرتر شود. اندازه‌ی این گیاه و حتی رنگ برگ‌های آن به نوع گیاه بستگی دارد.

۲. گیاه پرومیا یا قاشقی

اگر جایی که قرار است گیاه آپارتمانی آویز را قرار دهید، شرایط مناسبی ندارد و دارای آب‌وهوای متغیر است، باید گیاه مقاومی را برای این کار انتخاب کنید. چون دمای هوا و تغییرات آن تأثیر زیادی در رشد گیاهان آپارتمانی دارد.
برای چنین شرایطی، گیاه قاشقی بهترین انتخاب است، زیاد به آب نیاز ندارد و معمولا تازه‌کارها هم به خوبی می‌توانند از پس نگهداری آن بربیایند. فقط زمانی که خاک گلدان خشک شد، به این گیاه آب بدهید. گل قاشقی نیاز به نور زیاد ندارد و برخلاف بسیاری از گیاهان آپارتمانی که نور بیشتر را دوست دارند، این گیاه در فضایی با نور کم یا متوسط هم دوام می‌آورد البته ممکن است شاخ و برگ آن کمتر شود. این گیاه معمولاً به خوبی رشد می‌کند و نیازی به کود ندارد ولی گاهی اوقات می‌توانید مقداری کود به گیاه بدهید تا رشد آن سریع‌تر شود. رنگ و بافت برگ‌های گیاه قاشقی بسیار متنوع است.

۳. گیاه برگ بیدی زبرینا یا یهودی سرگردان

این گیاه را با نام‌های مختلفی می‌شناسند از جمله برگ بیدی زبرینا یا یهودی سرگردان. این گیاه معمولاً به نگهداری کمی نیاز دارد. زبرینا برگ‌های راه‌راه به رنگ سبز روشن و بنفش دارد. برگ بیدی در شرایط مختلف رشد می‌کند و تقریباً سازگار است ولی اگر در فضایی نگهداری شود که گاهی نور آفتاب بتابد، بهترین عملکرد را دارد. خاک گلدان باید مرطوب باشد ولی نباید بیش از اندازه به آن آب بدهید. این گیاه به راحتی تکثیر می‌شود. کافی است ۱۰ تا ۱۵ سانت از ساقه‌ی آن را جدا کنید و در آب بگذارید تا ریشه بزند.

۴. فیلودندرون

فیلودندرون یکی از گیاهان آپارتمانی آویز و محبوب است که معمولاً به نور کمی نیاز دارد و نگهداری از آن راحت است. برگ‌های این گیاه انبوه و سبز است و البته با رنگ‌های دیگر هم وجود دارد. خاک این گلدان باید همیشه مرطوب بماند و بد نیست که هر چند وقت یک بار، به آن کود بدهید. گاهی اوقات در صورت لزوم می‌توانید آن را هرس کنید و ساقه‌های خیلی بلند را کوتاه کنید.

۵. آکالیفا هیسپیدا یا آکالیفا دُم گربه‌ای

این گیاه آپارتمانی به خاطر گل‌های خاص و متفاوتی که دارد و شبیه دم گربه است، زیبایی خیره‌کننده‌ای دارد. البته آن را با عنوان گیاه کرم ابریشم هم می‌شناسند چون گل آن را می‌توان به کرم ابریشم هم تشبیه کرد. این گیاه را باید در کنار آفتاب‌گیرترین پنجره‌ی خانه قرار دهید. بهتر است که چند وقت یک بار به آن کود بدهید تا رشد بهتری داشته باشد. خاک گلدان باید مرطوب بماند و بد نیست که بین هر بار آب‌دهی به گلدان، گل‌های آن را غبارپاشی کنید تا سرحال شوند. انشعابات اضافی شاخه را چند وقت یک بار ببرید. این گیاه معمولاً مورد توجه کودکان و حیوانات خانگی قرار می‌گیرد اما تقریباً سمی است و اگر بچه‌ها به آن دست بزنند یا توسط بچه‌ها یا حیوانات خانگی، بخش‌هایی از این گیاه بلعیده شود، مسمومیت ایجاد می‌کند.

۶. دم‌الاغی یا سدوم مورگانیانوم

این گیاه یکی از بهترین گیاهان گوشتی یا ساکولنت برای نگهداری در گلدان‌هایی است که حالت آویز دارند. این گیاه ساقه‌هایی با برگ‌های به رنگ آبی متمایل به سبز دارد که طول ساقه‌ها تا یک متر هم می‌رسد. گیاه دم الاغی نور زیاد، آب کم و زهکشی مناسب را ترجیح می‌دهد. اگر زیاد مسافرت می‌کنید یا اینکه ممکن است فراموش کنید به گلدان‌ها آب بدهید این گیاه به راحتی با سبک زندگی شما سازگار می‌شود. این گیاه را می‌توانید در کنار سایر ساکولنت‌های خانگی مثلا آلوئه‌ورا یا کاکتوس کریسمس نگهداری کنید.

۷. پوتوس

اگر سابقه‌ی خوبی در نگهداری از گل و گیاه ندارید، پوتوس بهترین گزینه برای شروع مجدد است. پوتوس یکی از گیاهان آپارتمانی آویز است که رشد خوبی دارد و نور کم و خاک خشک را معمولاً به راحتی تحمل می‌کند. رنگ برگ‌ها و طرح و نقش آن‌ها به نوع گیاه بستگی دارد ولی معمولاً دارای برگ‌های بزرگ و نسبتاً ضخیم است. بلندی ساقه‌های آن به سه متر هم می‌رسد. هر چقدر بیشتر ساقه‌های آن را هرس کنید، تعداد آن‌ها بیشتر می‌شود. این گیاه تقریبا با هر خاک، شدت نور و آبی سازگار است در نتیجه می‌توانید آن‌ها را در جایی قرار دهید که قبلاً با نگهداری گیاه در آن مشکل داشته‌اید.

۸. سرخس مارچوبه

این گیاه با نام سرخس مارچوبه مشهور است اما از انواع سرخس‌ها نیست و از خانواده‌ی زنبق‌ها است. بافت‌های ظریف و زیبا و سوزنی‌شکل برگ‌ها، زیبایی خیره‌کننده‌ای به آن می‌دهد که باعث می‌شود از سایر گیاهان آپارتمانی متمایز باشد. سرخس مارچوبه رطوبت را دوست دارد بنابراین باید یک تا دو بار حتماً به آن آب بدهید. برگ‌ها را باید غبارپاشی کنید تا خشک نشوند به خصوص در فصل زمستان که رطوبت محیط کمتر می‌شود.
برای اینکه سرخس شما انبوه و زیبا به نظر برسد، هر چند وقت یک بار به آن کود بدهید. گیاه را باید در نور زیاد و البته غیرمستقیم قرار دهید تا برگ‌ها دچار سوختگی نشوند. انتهای ساقه‌ها را که قهوه‌ای و خشک شده کوتاه کنید تا برگ‌های جدید بدهد. سوزن‌های برگ این گیاه می‌توانند تیز باشند و اگر بلعیده شوند، مسموم‌کننده هستند. اطمینان حاصل کنید که گیاه را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار می‌دهید.

۹. سرخس برگ شمشیری

یکی از رایج‌ترین گیاهان آپارتمانی آویز، گیاه سرخس برگ شمشیری است. معمولاً آن را در ایوان‌ها می‌بینید و برگ‌های بلندی دارد که طول آن به یک متر هم می‌رسد. سرخس برگ شمشیری رطوبت را دوست دارد بنابراین باید مرتب به آن آب بدهید و غبارپاشی کنید. سرخس برگ شمشیری را در نور غیرمستقیم نگهداری کنید. در حمام یا در نزدیکی آن می‌تواند جای مناسبی برای نگهداری این گیاه باشد. برگ‌های خشک گیاه را هرس کنید.

۱۰. پاپیتال

با کاشتن این گیاه در گلدان‌های آویز می‌توانید زیبایی خانه‌ی خود را دوچندان کنید. این گیاه دارای برگ‌های شاداب و پرپشت و رگه‌دار است. برگ‌ها معمولاً ترکیبی از چند رنگ هستند. پاپیتال نور غیرمستقیم در فضای داخلی منزل را ترجیح می‌دهد. خاک گلدان باید مرتباً مرطوب شود. برخلافی بسیاری از گیاهان آپارتمانی که آب‌وهوای استوایی را ترجیح می‌دهند، این گیاه آب‌وهوای خنک‌تر را دوست دارد.
ساقه‌های پاپیتال ممکن است به مرور چوبی و کم‌پشت شوند در نتیجه هر زمان که لازم بود آن را هرس کنید. این گیاه می‌تواند به سطوح آسیب بزند در نتیجه مطمئن شوید که برگ‌ها و شاخه‌های آن با جایی تماس نداشته باشد و باعث خرابی دیوارپوش‌ها نشود. این گیاه در برخی مناطق دنیا به عنوان گیاه مهاجم در نظر گرفته می‌شود و ممکن است اجازه‌ی کاشت آن را نداشته باشید در نتیجه قبل از خرید در این مورد تحقیق کنید.

در آخر

با انتخاب کردن گیاهان آویز و کاشتن آن‌ها در گلدان‌های زیبا می‌توانید زیبایی خانه‌های خود را دوچندان کنید و از نگهداری گیاهان زیبا لذت ببرید. برای این گیاهان، گلدان‌های آویز را در نظر بگیرید تا هم گیاه رشد بهتری داشته باشد و هم ظاهر خانه‌ی شما زیباتر شود.
شما چه نوع گیاه آویزی را در خانه نگهداری می‌کنید؟

درباره نویسنده

نویسنده و طراح نیلو پلنت و عاشق گل و گیاه هستم . سوالی داشتید در کامنت ها یا پیج های اینستاگرام و تلگرام سایت بپرسید .