گیاه لاکی بامبو

گیاه لاکی بامبو

گیاهانی مثل گیاه لاکی بامبو ، زامیفیلیا یا ارکیده که جزو گیاهان لوکس آپارتمانی محسوب می شوند می توانند یک انتخاب ویژه برای دکوراسیون خانه و محل کار خاص پسندان باشند. ویژگی های خاص گیاه لاکی بامبو  زیبایی و انرژی مثبتی به فضای زندگی شما می بخشد. علاوه بر این نگهداری و پرورش آسان آن نیز موجب شده تا خیلی ها علاقه مند به داشتن گیاه لاکی بامبو شوند. برای نگهداری گیاه لاکی بامبو کافی است یک گلدان بلند و ترجیحا شیشه ای تهیه نمایید. سپس تا یک سوم گلدان را از آب پر کنید و بامبوهای خود را در داخل آن قرار دهید. در ادامه در خصوص گیاه لاکی بامبو همراه با ویژگی های خاص آن بیشتر توضیح می دهیم.

معرفی گیاه لاکی بامبو با ویژگی های خاص

گیاه لاکی بامبو را می توانید از اغلب بازارهای پرورش گل و گیاه  موجود در سراسر ایران خریداری نمایید. نام علمی لاکی بامبو دراسینا است. همانطور که از نام این گیاه مشخص است لاکی بامبو به بامبوی شانس معروف می باشد. در واقع در علم فنگ‌شویی اعتقاد بر این است که هر کجا گیاه لاکی بامبو قرار بگیرد برای افراد حاضر در آن مکان سلامتی و خوش شانسی می آورد. علاوه بر این منجر به افزایش رفاه و آسایش ساکنین نیز می شود.

این گیاه محبوب آپارتمانی که شباهت زیادی به خیزران دارد، در جهان به خوش یمنی مشهور است. البته افرادی هم هستند که خوش‌یمن بودن بامبوها را خرافه می دانند، اما با این وجود عده ای هم در خصوص برکات و نعمت‌ هایی که وجود گیاه بامبو  برایشان به ارمغان آورده است صحبت می کنند. اگر بامبوی سالمی خریداری کنید و از آن به خوبی نگهداری کنید بعد از مدتی طول گیاه شما به ۱ متر نیز خواهد رسید.

همچنین جالب است بدانید تعداد ساقه‌های گیاه بامبویی که خریداری می کنید در میزان شانسی که برای شما به همراه دارد موثر است. برای اینکه گیاه بامبو انرژی مثبت را جذب محیط کند اعتقاد بر این است که باید به تعداد فرد یعنی اعداد ۳، ۵ و یا ۷ تهیه شود. بنابراین اگر لاکی بامبو را به تعداد زوج مثلا ۴ عدد تهیه کنید حتی ممکن است برای شما بدشانسی بیاورد!

اگر شما هم به این گیاه جذاب و پر انرژی علاقه مند شده اید در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با نحوه نگهداری آن نیز بیشتر آشنا گردید.

پرورش لاکی بامبو در ایران

در مناطق مرطوب شمالی کشور مثل لاهیجان یا رودسر که میزان رطوبت هوا  بالاست و به چیزی حدود ۶۵ تا ۹۰ درصد می رسد، گیاه لاکی بامبو با کیفیت بسیار مطلوبی پرورش می یابد. در اصل هر چه میزان رطوبت و حرارت محیط کاشت گیاه بامبو بیش‌تر باشد، کیفیت محصول نیز بالاتر می رود.

نکات مهم هنگام خرید لاکی بامبو

اگر می خواهید لاکی بامبو سرحال و سالمی خریداری کنید دقت کنید که برگ‌های لاکی بامبو باید حتما سبز رنگ باشند. وجود هر زردی، کبودی یا لکه قهوه‌ای بر روی برگ‌ های گیاه بامبو نشانه نوعی مریضی در این گیاه است. بعد از بررسی برگها به چوب بامبو و ساقه آن نیز دقت کنید. سرتاسر چوب بامبو باید دارای رنگ سبز یکدست باشد. نکته اخر نیز در خصوص انتخاب گیاه بامبوی ریشه دار است. از خریدن گیاه بدون ریشه خصوصا در فصل‌های پاییز و زمستان خودداری کنید.

نحوه نگهداری لاکی بامبو

نگهداری لاکی بامبو کار سختی نیست. چرا که سازگاری و مقاومت این گیاه با محیط زیاد است. فقط کافی است چند نکته ساده را رعایت کنید تا همیشه گیاه شاداب و سرحالی داشته باشید.

  • میزان آب‌دهی لاکی بامبو

لاکی بامبو گیاهی است که کلا باید در آب قرار بگیرد تا زنده بماند، گلدان ترجیحا شفاف و بلند خود را به میزانی آب کنید که حدود ۳ تا ۵ بند چوب بامبو در آب فرو رود. اگر همه ساقه و چوب بامبو را در آب قرار دهید پس از مدتی ریشه های این گیاه افزایش می یابد که با فراگرفتن تمام یا قسمتی از ساقه بامبو زیبایی گیاه شما را کم می کند. بهتر است کمی سنگریزه (بدون ترکیبات شیمیایی) در کف گلدان قرار دهید تا  گیاه شما صاف و محکم نگه داشته شود.  توجه کنید که ریشه‌ی لاکی بامبو باید کاملا در آب قرار گیرد.

برای بامبوها باید از آب بدون کلر استفاده کنید چرا که کلر موجب زرد شدن برگ‌های بامبو می شود و زیبایی گیاه شما را در طولانی مدت از بین می برد. برای کاهش احتمال پوسیدگی گیاه، آب آن باید هر ۱۰ روز یکبار به طور مرتب تعویض شود. همچنین اگر می خواهید لاکی بامبو شما رشد بهتری داشته باشد می توانید هر چند ماه یکبار، جهت تقویت بیشتر این گیاه غذای بامبو را به آب آن اضافه نمایید. غذای بامبو را می توانید از گلخانه ها تهیه نمایید.

  • نور مورد نیاز لاکی بامبو

بامبو یک گیاه آپارتمانی پرطرفدار است که به نور مستقیم خورشید نیازی ندارد. حتی نور مستقیم برای این گیاه مضر است و باعث سوختن برگ های آن می شود. البته نور کم یا محیط تاریک هم برای رشد لاکی بامبو خوب نیست و باعث تغییر ظاهر برگ‌های آن می شود. بنابراین بهتر است لاکی بامبو  را در کنار پنجره و یا پرده های توری نگهداری کنید.

  • کاشت بامبو در خاک

اگر  قصد دارید لاکی بامبو را در خاک بکارید باید برای این کار مقداری ماسه، خزه، زغال‌سنگ نارس و خاک معمولی (حاوی پیت ماس) تهیه کنید.

  • دما و رطوبت گیاه بامبو

لاکی بامبوهای آپارتمانی باید در دمای بین ۱۸ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند. دقت کنید این گیاه نباید در معرض گرما و سرمای شدید (مثل کولر و بخاری) قرار بگیرد در غیر این صورت خیلی زود از بین می رود. همچنین بهتر است به صورت هفتگی برگ های لاکی بامبو را با آبپاش مرطوب کنید.

  • کود دهی گیاه بامبو

هنگامی که لاکی بامبو را خریداری می کنید حتما از فروشنده در خصوص آخرین باری که گیاه کوددهی شده است سوال کنید. اکثر گیاهان در گلخانه ها به میزان کافی کوددهی می‌شوند. بنابراین تا ۶ ماه بعد از خرید نیازی به کوددهی نخواهند داشت. بعد از آن شما می توانید از یک کود متعادل مانند ۱۶-۱۶-۱۶ در آغاز فصل رشد این گیاه استفاده کنید. دقت کنید کود دادن زیاد لاکی بامبو موجب از بین رفتن گیاه شما می شود.

  • مشکلات و بیماری‌های گیاه بامبو

ریزش برگ‌های بامبو: می تواند بر اثر شرایط کم نوری باشد. البته بیشتر بامبوها در فصل بهار و تعداد کمی هم در پاییز ریزش برگ دارند که به تدریج با برگ سبز جایگزین می شود.

تغییر شکل برگ‌های بامبو: چنانچه طرفین برگ‌های لاکی بامبو به سمت داخل بچرخد، نشانه بی آبی گیاه است. البته خم شدن برگ ها به سمت پایین نیز نشانه میزان آبیاری زیاد گیاه است.

کج شدن ساقه های بامبو:

کج شدن ساقه‌ی لاکی بامبو به خاطر دریافت نور نامتعادل است. به منظور جلوگیری از آن باید هر چند وقت یکبار گیاه خود را بچرخانید تا همه قسمت‌های آن به طور یکنواخت در معرض نور قرار گرفته و رشد کند.

تغییر رنگ گیاه بامبو: دلایل مختلفی دارد، مثلا:

 قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های بامبو : نشانه تابش مستقیم نور خورشید یا کمبود رطوبت محیط‌ زیست گیاه است ( از تابش مستقیم نور دور کنید و با آبپاش برگها را مرطوب کنید)

زرد شدن برگ‌ها یا ساقه‌ی گیاه بامبو: نشانه  کود دهی بیش از حد است.( بامبو را بشویید و آب آن را تعویض کنید)

زرد شدن برگ‌های بامبو: نشانه استفاده از آب کلردار لوله‌کشی برای گیاه است ( از آب فیلتر شده و جوشیده استفاده کنید)

  • حشرات و آفات گیاه بامبو

برای جلوگیری از حشرات و آفات گیاه بامبو مکانی که این گیاه نگهداری می شود باید دارای جریان هوای منظم و گسترده باشد. در صورت مشاهده آفات محلول حشره‌کش مخصوص بامبو را در خارج از خانه روی برگ های لاکی بامبو اسپری کنید.

 

درباره نویسنده

نویسنده و طراح نیلو پلنت و عاشق گل و گیاه هستم . سوالی داشتید در کامنت ها یا پیج های اینستاگرام و تلگرام سایت بپرسید .