معرفی گیاه برگ انجیری

معرفی گیاه برگ انجیری

گیاه برگ انجیری فر یا فیلودندرون برگ انجیری یا مونسترا یا برگ انجیری سلوم یا گل برگ انجیری  همگی نام­هایی هست که به این گیاه در ایران داده اند این گیاه با نام علمی Monstera deliciosa  از خانواده Araceae گونه شیپوریان می باشد.


از جهات خصوصیات ظاهری، گیاه دارای برگ­های بزرگ همانند برگ انجیر می باشد و به همین جهت به این نام معروف شده اما در زمان بلوغ و جوانی برگ­ها دارای بریدگیهایی می شوند که به مرور این بریدگیها عمیق تر شده طوری که ظاهر آن را چندین برابر زیباتر می­کند. گیاه در زمان رشد به صورت بالا رونده رشد می کند و ساقه هایی با ریشه را تشکیل می­دهد (ریشه هوایی) که باید دور آن را با خزه ­­های گیاهی مرطوب نگهدارید گل برگ انجیری فر یا فیلودندرون برگ انجیری  دارای مقاومت خوب و نگاهداری آسان می­باشد .لذا برای افراد مبتدی که در زمینه نگاهداری گل­های آپارتمانی مهارت ندارند می­تواند گزینه مناسبی باشد. گیاه  برگ انجیری فر بومی آمریکای جنوبی از جمله کشورهایی مثل مکزیک، پاناما و جنگل­های استوایی آن منطقه بوده و با تناسب بومی بودن آن قاعدتا” طالب هوای گرم و مرطوب و بارانی می باشد. این گیاه مناسب برای نگاهداری داخل آپارتمان، اتاق­های خواب، اتاق کنفرانس، مکان­های اداری، بالکن و تراس می­باشد خصوصا آنهایی که در بالکن علاقه به نگاهداری دارند، این گیاه به بادها مقاومت خوبی دارد. اما دلیل این شکاف ها چیست ؟! جالب است بدانید که این شکاف ها راهیست برای در امان ماندن گیاه از باران های سیل آسا و بادهای شدید زادگاهش . چرا که در صورت نبود این بریدگی ها باد و باران امکان رد شدن از برگ را ندارد و در نتیجه سبب شکستگی آن خواهند شد اما با این شکاف ها باد و باران های شدید به راحتی عبور کرده و مشکلی برای آن به وجود نمی‌آورد. چنانچه آنها را در گوشه دیوار نگاهداری می کنید حتما” هر چند روز یک­بار گلدان آن را بچرخانید تا به تمام شاخ و برگ­ها نور تابیده شود.

انواع برگ انجیری | عکس انواع گل برگ انجیری:

گیاه فیلودندرون برگ انجیری دارای گونه های بسیار متعددی هستند که از این گونه های می توان به برگ انجیری ها نام برد این برگ انجیری ها خود دارای واریته­ های مختلف (حدود ۴۸ واریته مختلف)  هستند که تعداد خیلی کمی از آنها را در گلخانه ­ها یا گل­فروشی ها خواهید یافت که ما نیز به مهم­ترین آنها ذکر خواهیم کرد در زیر سعی کردیم عکس انواع گل برگ انجیری را هم قرار دهیم:
 

 
۱-برگ انجیری دلیسیوسا Monstera Deliciosa :
 
برگ انجیری دلیسیوسا از محبوب­ترین انواع برگ انجیری می باشد این گونه دارای برگ های سوراخ شده  می­باشد و به همین دلیل در اکثر جاها می توان آن را یافت.
-برگ انجیری مونسترا بورسینیانا یا فیلودندرون بورسینیانا :  برگ انجیری Monstera Borsigniana از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به نوع دلیسیوسا دارد بنابر همین شباهت معمولا با همین نام بفروش می رسد تشخیص آن نیز سخت می باشد اما به شما تفاوت را خواهم گفت . یکی از راه­­های تشخیص آن این است  که اگر به ساقه گونه دلیسیوسا نگاه کنید تمایل دارد که در جایی که برگ به ساقه متصل می شود ، جوش بخورد ، یا ناصافی های کوچک زیبایی ایجاد کند ، اما برگ انجیری borsigniana اینگونه نیست. بورسینیانا نیز کوچکتر است و سریعتر رشد می کند. اما نگران و حساس نباشید هر دو رشد خوبی دارند پس حساس نباشید.
 
 
 
 
 

 
۲-گل برگ انجیری واریگاتا یا Monstera variegata برگ انجیری ابلق :
 
که همان برگ انجیری ابلق  با برگ‌های سفید و کرمی است. این مدل از برگ ‌انجیری اغلب کم‌یاب‌تر از برگ انجیری معمولی است و بالطبع گران‌تر نیز هست. آنها تنوع ترکیب رنگ ( سبز، سفید، کرم)  بسیار زیبایی دارند به شخصه واقعا” دوستشان دارم اما باید خوش­ شانس باشی تا بتوانید آنها را پیدا کنید.
 
 
۳-برگ انجیری برگ ریز یا برگ انجیری آدانسونی Monstera Adansonii :
این گونه از انواع برگ انجیری دارای برگ­های ریز هستند به همان شکل های واریته های قبلی برگ­ها سوراخ سوراخ هستند.
 
 
 
 
 
 

 
۴-برگ انجیری واریته پیناتیپارتیتا Monstera Pinnatipartita :
این گونه دارای برگهای بسیار بزرگ و براق هستند ، اما به جای سوراخ هایی که به لبه برگ می روند ، شکاف هایی رشد می کنند. ساقه های برگ سفت و محکم دارند و دارای رنگ سبز زمردی بسیار زیبایی هستند. یافتن این گونه از برگ انجیری از انواع مونسترا نیز سخت می باشد.
 
۵-برگ انجیری دوبیا یا مونسترا دوبیا Monstera Dubia :
این گونه از انواع مونسترا یکی از علایق من است! این رقم با برگهای بسیار کوچک ، قلبی شکل و هم با رنگ سبز تیره و هم مشخص است. این گیاه مانند یک تاک با ساقه ها و برگ های کوتاه تر رشد می کند. اگر جایی دیدی حتما” به من هم خبر بدهید بخرمش????
 
 
 
 
 
 

 
۶-برگ انجیری سیلپکانا Monstera Siltepecana :
این گونه دوست داشتنی دارای برگهای بزرگ ، قطره قطره اشک با سوراخ های کوچکتر در اطراف رگ مرکزی متمرکز است. رنگ آنها اغلب سبک تر از سایر واریته ها است و حاوی هر دو رنگ سبز تیره و روشن است. پیدا کردن اینها نیز آسان نیست!
 
۷-گونه مونسترا اوبلیکوآ Monstera Obliqua :
یکی از انواع گونه مونسترا یا همان برگ انجیری می باشد. من باید خیلی آدم بدی باشم که واریته ای کمیاب را معرفی می کنم که فکر نکنم آن را پیدا کنید ولی این گونه از انواع برگ انجیری بقدری قشنگ و جذابه که دلم نیومد معرفیش نکنم.
این گونه کمیاب از برگ انجیری دارای سوراخهای بسیار زیاد با شکلی عجیب تر از سایر واریته ها می باشد ۹۰ درصد این گونه کمیاب سوراخ سوراخ می باشد.بنابراین حساسیت زیادی هم نگاهداری آن خواهد داشت. این گیاه تنها ۱۷ بار در طبیعت دیده شده است و اغلب برای پرورش نژاد با انواع دیگر مورد مطالعه قرار می گیرد.
 
 
۸-برگ انجیری گونه مینیاتوری Rhaphidophora Tetrasperma or Mini Monstera:
برگ انجیری مینیاتوری  گونه ای هست که هم شباهت به برگ انجیری دارد هم به انواع فیلودندرون. این گیاه مانند نسخه کوچکتری از monstera با همان سوراخهای مشخص در برگها به نظر می رسد ، هرچند که سوراخهای بزرگ تا لبه برگ تمایل دارند و بریدگی بیشتری دارند. رنگ سبز عمیق خیره کننده است.
 
 
 

آیا گیاه برگ انجیری سمی می باشد؟

خب برسیم به یک مطلب درباره سمی بودن گیاه: برگهای این گیاه سمی نیستند تنها میوه های آن سمی هستند اما نگران نباشید اگر در منطل یا آپارتمان خود این گیاه را دارید باید عرض کنم به ندرت پیش می آید گیاه
در منزل به گلدهی و میوه برسد. میوه ها دارای شکل بسیار زیبا ترکیبی از شکل هندسی موز با پوسته آناناس داشته روی پوسته آنها فلس های شش ضلعی بسیار زیبا وجود دارد .
 
 

 
میوه ها در زمان نارس بودن سبز رنگ و رایحه بسیار تند و عمیقی دارند و در زمان رسیدن این بود شدید تر شده و مزه آن به شیرین تبدیل می شود. طبق تحقیقاتی که داشتیم میوه گیاه برگ انجیری سمی از نوع درجه ۳ می باشد آنها حاوی اگزالات پتاسیم هستند، با خوردن میوه این گیاه گلو متورم و ملتهب می شود البته در تحقیقی که داشتم در ویکی پدیا اگر میوه نارس آن خورده شود این التهاب پیش می آید و نوشته شده که میوه رسیده آن طعمی ترکیبی از موز+آناناس+انبه دارد دقیقا” همانند جک فروت داشته و خوشمزه و خوراکی می باشد.
 
 
 
 
 

 
 
 
خصوصا دانه های سیاه آن حاوی این سم هستند که باید پاک و حذف شود پس با این حساب مراقب میوه های آن باشید.
 

درباره نویسنده

نویسنده و طراح نیلو پلنت و عاشق گل و گیاه هستم . سوالی داشتید در کامنت ها یا پیج های اینستاگرام و تلگرام سایت بپرسید .

نظرات (1)

amy

واقعا عالی بود ممنون