مشکلات متعدد گلخانه داران

مشکلات متعدد گلخانه داران

کشت گیاهان در گلخانه‌ها آب و زمین کمتری احتیاج داشته و کاشت و برداشت در محیط گلخانه در تمام طول سال امکان‌پذیر است.

در شرایط کنونی با آموزش نیروی کار می‌توان از فضای کم گلخانه، چندین برابر فضای آزاد محصول به‌دست آورد، زیرا در فصولی که محصولات در فضای آزاد قابل‌تولید نیست این امکان در فضای گلخانه‌ای وجود دارد که گیاهان غیرمعمول پرورش‌یافته و محصولات گلخانه‌ای باکیفیت بهتر نسبت به کشت در زمین باز و تولید و به بازار عرضه شود.

باوجود خشک‌سالی‌های اخیر در خراسان جنوبی و لزوم راه‌اندازی و ایجاد گلخانه‌ها و مجتمع‌های گلخانه‌ای برخی گلخانه داران استان با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند به‌گونه‌ای که با شرایط موجود و فشار هزینه‌های گلخانه داری دیگر امیدی به ادامه کار گلخانه داری ندارند.

نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب جهت عرضه به بازار

نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی مناسب جهت عرضه به بازار را یکی از مهم‌ترین مشکلات فراروی فعالان این عرصه است. وجود صنایع تبدیلی در کنار محصولات تولید داخل استان، به‌عنوان پشتوانه‌ای در ایجاد انگیزه کشاورزان است که متأسفانه دربرخی استان ها نسبت به این مهم چندان توجهی صورت نگرفته است.

می توان به نبود تعاونی و اتحادیه‌ پویا در زمینه‌ تولیدات گلخانه‌ای در این خصوص اشاره کرد و  اغلب اوقات برای استفاده از مشاوران در این خصوص کشاورزان مجبورند از مشاورین تهرانی استفاده کنند. با توجه به نبود اتحادیه کارآمد در استان ها  در جهت پیگیری و پاسخگویی، مشاوره و کمک به مشکلات اغلب گلخانه داران در‌‌ همان ماه‌های اول کار بی‌انگیزه شده و دیگر رغبتی به ادامه کار ندارند.

درباره نویسنده

نویسنده و طراح نیلو پلنت و عاشق گل و گیاه هستم . سوالی داشتید در کامنت ها یا پیج های اینستاگرام و تلگرام سایت بپرسید .