راه حل کمبود آب برای کشاورزی

راه حل کمبود آب برای کشاورزی

کشاورزی شغل پر درامدیست که با مشکلات کوچک و بزرگی هم برخوردار است مانند :

شفاف نبودن قیمت، افزایش هزینه‌های تولید، حضور واسطه‌ها و کمبود آب از مشکلات مهم کشاورزان است ولی ما در این متن میخواهیم به مشکل کم ابی بپردازیم :

منابع آب در منطقه خاورمیانه کمیاب شده است و میلیون ها نفر در حال حاضر به آب کافی برای مصارف آشامیدنی و بهداشتی دسترسی ندارند. کاهش منابع آب به یک مشکل مهم در این منطقه تبدیل شده است که احتمال بدتر شدن آن وجود دارد. تحقیقات کنونی با تجزیه و تحلیل سنجش از دور نشان دهنده روند نزولی ذخیره آب در منطقه خاورمیانه است، جایی که کشاورزی نقش مهمی در زندگی اجتماعی_اقتصادی مردم ایفا می کند.

یک چهارم بشریت با بحران آب رو به رو است، سالانه ۸۰ درصد از آبهای سطحی و زیرزمینی موجود مورد استفاده قرار می گیرد و پیش بینی می شود که تقاضای آب در سطح جهان تا سال ۲۰۵۰، ۵۵ درصد افزایش یابد. چرا جهان با بحران کمبود آب مواجه است و چه چیزی باعث افزایش تقاضای آب شده است؟ در این مقاله به بررسی دلایل به وجود آمدن بحران کم آبی و تاثیر آن بر کشاورزی می پردازیم.

دوتا از دلایل اصلی کم ابی :

۱ . افزایش جمعیت باعث کاهش میزان آب در اثر مصرف بیشتر :

اولین دلیلی که باعث ایجاد تنش آبی در سراسر جهان می شود، افزایش جمعیت انسانی در همان زمان است که منبع آب ثابت مانده است. با توجه به اینکه تقریباً یک میلیون نفر هر ۱۵ تا ۲۰ سال یکبار بر روی زمین زندگی می کنند، این امر منجر به کسری پیشرونده در تامین آب جهانی شده است.

۲ . پراکندگی نابرابر جمعیت دلیل اصلی بحران آب: به عنوان مثال، آنچه ما آن را “مثلث تشنگی” می نامیم از جنوب اسپانیا، تا پاکستان، تا شاخ آفریقا را در بر میگیرد . در این مثلث، شما حدود دو میلیارد نفر را در یک منطقه بسیار کم آب دارید.

در مقایسه، اگر به روسیه یا کانادا بروید، آب آنها از نظر اندازه جمعیتشان بیش از نیازشان است. بنابراین پراکندگی نابرابر جمعیت یکی دیگر از دلایل مهم ما برای بحران کمبود آب در برخی مناطق جهان است (اما نه در همه جا) استفاده از آب بیش از دو برابر نرخ جمعیت انسانی در قرن گذشته تا حدی به دلیل صنایعی مانند کشاورزی، که ۷۰ درصد از مصرف آب شیرین جهانی را تشکیل می دهند، افزایش یافته است.

درباره نویسنده

نویسنده و طراح نیلو پلنت و عاشق گل و گیاه هستم . سوالی داشتید در کامنت ها یا پیج های اینستاگرام و تلگرام سایت بپرسید .