تکثیر و پرورش زاموفیلیا

تکثیر و پرورش زاموفیلیا

یکی از گیاهان آپارتمانی پرطرفدار در جهان گیاه زاموفیلیا است که در سال های اخیر در ایران نیز به محبوبیت زیادی رسیده است. پرورش و نگهداری از گیاه آپارتمانی زاموفیلیا تقریبا آسان است. جذابیت ظاهری این گیاه آپارتمانی به همراه استقامت بالای آن در شرایط سخت و همینطور عدم نیاز به نگهداری های خاص باعث شده تا خیلی از افراد به سمت خرید و نگهداری از گیاه زاموفیلیا بروند. این مقاله به روش های تکثیر و پرورش گیاه آپارتمانی زاموفیلیا اختصاص داده شده است.

 

آشنایی بیشتر با گیاه آپارتمانی زاموفیلیا

گیاه آپارتمانی زاموفیلیا دارای برگ های ضخیم، براق و پهن است و از ساقه های ضخیمی نیز برخوردار می باشد. رشد این گیاه معمولا عمودی است. البته در برخی موارد نیز ساقه این گیاه با قوس اندکی همراه است. از آنجایی که ظاهر این گیاه با جدیدترین طراحی های داخلی ساختمان ها تطابق دارد، برای تزئین محیط خانه و محل کار گزینه مناسبی به شمار می رود. معمولا در گلخانه ها گونه سبز این گیاه پیدا می شود، اما با این وجود گونه های گیاه زامیفولیا راوِن که دارای برگ های بنفش تیره است و همینطور گیاه زاموفیلیا زامیکرو که برگ های بسیار کوچکی دارد نیز وجود دارند.

اگر شما هم این گیاه آپارتمانی زیبا را تهیه کرده اید و یا به نگهداری از آن علاقه مند شده اید،  برای اطلاع بیشتر از نحوه تکثیر و پرورش گیاه آپارتمانی زاموفیلیا با ما همراه باشید.

 

نقاط قوت گیاه آپارتمانی زاموفیلیا

در ابتدای مقاله به مقاومت بالای گیاه زاموفیلیا و شرایط نگهداری آسان آن اشاره کردیم.  جالب است بدانید این گیاه قادر است آب را در برگ های خود زخیره کند و به همین خاطر می تواند تا نزدیک به ۴ ماه بدون آبیاری زنده بماند. این گیاه همچنین به نور زیادی نیاز ندارد. با این وجود در صورتی که از آبیاری و نور کافی برخوردار باشد، رشد بهتری خواهد داشت.

یکی دیگر از ویژگی های مثبت این گیاه، تکثیر راحت آن است. علاوه براین زاموفیلیا در هر قسمتی از خانه قابل نگهداری است و به مراقبت ویژه ای نیاز ندارد. تهیه این گیاه برای افراد پرمشغله ای که ممکن است گاهی اوقات مراقبت از گلدان های خانه را فراموش کنند توصیه می شود.

این گیاه خواص درمانی نیز دارد و از ریشه و برگ آن به صورت موضعی برای درمان زخم و درد گوش استفاده می شود. اما توجه داشته باشید که این گیاه سمی است و نباید به عنوان درمان های خوراکی مورد استفاده قرار بگیرد.

 

نقاط ضعف گیاه آپارتمانی زاموفیلیا

از نقاط ضعف گیاه آپارتمانی زاموفیلیا می توان به رشد بسیار آرام و کند آن اشاره کرد. ممکن است شما پس از تهیه این گیاه تا مدت ها شاهد هیچ گونه رشد قابل توجهی در آن نباشید. بنابراین باید صبور باشید و اجازه بدهید گیاه به تدریج رشد و نمو پیدا کند. از طرفی آبیاری و تغذیه بیش از حد به گیاه زاموفیلیا مهم ترین علت از بین رفتن آن است. بنابراین اگر بیش از حد به گیاهان رسیدگی می کنید، احتمالا این گیاه برای شما انتخاب مناسبی نخواهد بود.

 

 

نحوه تکثیر و پرورش گیاه آپارتمانی زاموفیلیا

  • نور

گیاه زاموفیلیا به نور مستقیم آفتاب نیازی ندارد. بهتر است گیاه خود را صبح ها در مقابل نور خورشید قرار داده و ظهرها از مقابل پنجره دور کنید تا نور شدید آفتاب به آن آسیب نزند. زاموفیلیا در مکان های کم نور آسیب نمیبیند اما از سرعت رشد آن کاسته می شود. شما می توانید از این گیاه در زیر نور چراغ های فلورسنت نیز نگهداری کنید.

از آنجا که رشد گیاه آپارتمانی زاموفیلیا به سمت نور است. بنابراین با هر بار آبیاری گیاه، آن را بچرخانید تا از رشد متعادلی برخوردار گردد. دقت کنید که قرار گرفتن طولانی مدت گیاه زاموفیلیا در معرض نور مستقیم آفتاب موجب پوسیدگی ساقه این گیاه می ‎شود.

  • آبیاری

با توجه به آب و هوای منطقه ای که زندگی می کنید، باید هر چند هفته یکبار گیاه زاموفیلیا را آبیاری کنید. برای مثال در مناطق گرم تر و پر نور تر گیاه به آبیاری بیشتری نیاز خواهد داشت. برای آبیاری بعدی باید اجازه دهید که خاک آن به طور کامل خشک شود. مقاومت این گیاه در برابر کمبود آب بالاست ولی در صورتی که در مدت طولانی آبیاری نشود برگ های آن زرد شده و از بین می ‎روند. البته خوشبختانه با آبیاری مجدد رشد برگ های جدید آغاز شده و گیاه مجددا احیا می گردد.

 

  • خاک

خاک گیاه زاموفیلیا را با مقداری ماسه مخلوط کنید تا تهویه مناسب خاک برای گیاه امکانپذیر شود. گلدان های این گیاه نیز باید در انتها دارای سوراخ هایی جهت جلوگیری از احتباس آب اضافی باشند، زیرا آب زیاد موجب پوسیدگی ریشه این گیاه خواهد شد.

  • کود

کود زیادی برای گیاه مذکور لازم نیست، اما می‎ توانید برای به حداکثر رساندن رشد آن، هر ماه یکبار از کودهای مایع رقیق شده استفاده کنید.

  • دما

بازه دمایی مورد نیاز برای پرورش گیاه زاموفیلیا ۱۵ تا ۲۳ درجه سانتی گراد است. البته در شرایط گرم تر رشد گیاه سریع تر خواهد شد. همچنین دقت کنید که گیاه در دمای کمتر از ۷ درجه سانتی گراد از بین می رود.

  • رطوبت

رطوبت متوسطی که در محیط خانه وجود دارد برای این گیاه کافی است. با این حال در صورتی که در مناطق خشک زندگی می ‎کنید برای رشد بهتر گیاه زاموفیلیا احتمالا به افزایش رطوبت منزل خود نیاز خواهید داشت. اگر نوک برگ های این گیاه قهوه رنگ شد نشان می دهد که رطوبت منزلتان برای گیاه کافی نیست.

  • هرس

هرس کردن منظم برای این گیاه لازم نیست، بلکه فقط به جدا کردن برگ های زرد رنگ پایین ساقه نیاز دارد. همچنین اگر یکی از برگ های گیاه شما بیش از حد رشد کرد تنها راه حل مناسب، قطع کردن کامل آن از گیاه است.

  • زمان تعویض گلدان

برای ۵ سال اول که گیاه زاموفیلیا جوان است، بهتر است هر سال در فصل بهار گلدان گیاه با یک گلدان بزرگ تر تعویض گردد. در این صورت ریشه گیاه از جای کافی برای رشد بهتر برخوردار می شود.

 

بررسی مشکلات و آفاتی که ممکن است گیاه زاموفیلیا به آن دچار شود

مقاومت این گیاه در برابر آفات و بیماری ها زیاد است و به همین خاطر تقریبا هیچ مشکلی برای نگهداری آن وجود ندارد، مگر اینکه گیاه در معرض آبیاری و رطوبت بیش از حد قرار بگیرد که در این صورت پوسیده شده و از بین می رود.

همچنین در برخی موارد نادر و در صورتی که گیاه در فصل تابستان در خارج از محیط منزل نگهداری شود ممکن است دچار شته شود. این شته ها بسیار ریز هستند و به آسانی تشخیص داده نمی شوند. اما اگر لکه های زرد رنگ و یا مایعات چسبنده بر روی برگ های گیاه مشاهده کردید نشان دهنده وجود شته ها بر روی گیاه شماست. در این صورت باید با استفاده از اسپری محلول آب و صابون اندک این موجودات را از گیاه خود دور کنید.

نحوه تکثیر گیاه زاموفیلیا

شما می توانید گیاه زاموفیلیا را به راحتی تکثیر کنید. برای این کار باید یک برگ را از ساقه جدا کرده و بگذارید به مدت چندین ساعت خشک گردد. سپس آن را درون آب قرار داده و یا در خاک مرطوب بکارید. فقط دقت کنید که برای کاشتن آن در خاک، کافی است برگ شما چند سانت درون خاک قرار بگیرد و نباید درون گلدان های عمیق کاشته شود، زیرا در این صورت پوسیده خواهد شد. بعد از آن باید برای ایجاد ریشه های این گیاه صبور باشید و گاهی اوقات آن را در جای گرم قرار داده و آبیاری کنید. معمولا چند ماه برای پدیدار شدن ریشه های گیاه زاموفیلیا طول می کشد. در برخی موارد نیز مشاهده شده که ایجاد شدن ریشه ها حتی ۱ سال هم طول کشیده است!

اگر برگ مورد نظر شما پژمرده شد، باید گیاه را بررسی کنید که آیا غده های کوچکی در انتهای ساقه ی برگ وجود دارد یا خیر. اگر این غده ها را پیدا کردید برگ را دوباره به خاک برگردانده و اجازه دهید تا ریشه ها شکل بگیرند. ولی اگر غده ای مشاهده نشد بهتر است روند تکثیر را با یک برگ جدید تکرار کنید.

درباره نویسنده

نویسنده و طراح نیلو پلنت و عاشق گل و گیاه هستم . سوالی داشتید در کامنت ها یا پیج های اینستاگرام و تلگرام سایت بپرسید .